مشفقون     ۞       چرا ترس؟     ۞       می خواهید غمگین نباشید ؟     ۞       اعمال مردم و حوادث عالم     ۞      

خداوند غفور و مهربان

خداوند غفور و مهربان

أَوَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۵۲﴾   قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۵۳﴾

آيا ندانسته‏ اند كه خداست كه روزى را براى هر كس كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‏ گرداند قطعا در اين [اندازه‏ گيرى] براى مردمى كه ايمان دارند نشانه‏ هايى [از حكمت] است (۵۲) بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده ‏روى روا داشته‏ ايد از رحمت‏ خدا نوميد مشويد در حقيقت‏ خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است (۵۳)

جزء۲۴ سوره مبارکه زمر آیات ۵۲ و ۵۳

ميندانستند آيا حق براست‏                 

ميگشايد رزق هر كس را كه خواست‏

هم نمايد تنگ بعد از وسعتى‏              

و اين بود مر مؤمنان را آيتى‏             

اى محمد «ص» بندگانم را بگو         

يا عبادى الذين اسرفوا

بر نفوس خود بعصيان مزيد              

نى شويد از رحمت حق نااميد

گو بيامرزد گناهان را تمام‏                

چون غفور است و رحيم او بر انام‏

: تفسير قرآن صفى على شاه    

*********

تفسیر نمونه :

 (آيه ۵۲)- قرآن در پاسخ اين سخن كه مى‏ گفتند: نعمتهاى ما مولود آگاهى و توانائى خود ماست به آنها گوشزد كرد كه سرى به تاريخ گذشتگان بزنيد و ببينيد همين سخن را ديگران گفتند و به چه مصائب و عذابهائى گرفتار شدند- اين يك جواب تاريخى است.

سپس در اين آيه به يك جواب عقلى پرداخته، مى‏گويد: «آيا آنها ندانستند كه خداوند روزى را براى هركس بخواهد گسترده يا تنگ مى‏سازد»؟! (أَ وَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ).

چه بسيارند افراد شايسته ‏اى كه در زندگى محروم و منزوى هستند، و چه بسيار افراد ضعيف و ناتوانى كه از هر نظر متنعمند، اگر پيروزي هاى مادى همگى در سايه تلاش و كوشش خود افراد و لياقت هاى آنها به دست مى‏ آمد نباشيد شاهد چنين صحنه‏ هائى باشيم.

لذا در پايان آيه مى‏ افزايد: «در اين، آيات و نشانه‏ هايى است براى گروهى كه ايمان مى‏ آورند» (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ).

نشانه‏ هائى براى ذات پاك خدا همان گونه كه امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود:

«عرفت اللّه بفسخ العزائم و حلّ العقود و نقض الهمم؛ من خدا را بوسيله بر هم خوردن تصميم ها، گشوده شدن گره‏ ها و درهم شكستن اراده‏ ها شناختم».

اينها نشانه‏ هايى است از ضعف و ناتوانى انسان تا خود را گم نكند و گرفتار غرور و خودبينى نگردد.

(آيه ۵۳)- خداوند همه گناهان را مى‏ آمرزد: به دنبال تهديدهاى مكررى كه‏ در آيات گذشته در مورد مشركان و ظالمان آمده بود در اينجا راه بازگشت را توأم با اميدوارى به روى همه گنهكاران مى‏ گشايد زيرا هدف اصلى از همه اين امور تربيت و هدايت است نه انتقامجوئى و خشونت، با لحنى آكنده از نهايت لطف و محبت آغوش رحمتش را به روى همگان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده، مى‏ فرمايد:

«به آنها بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ ايد از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد زيرا كه او آمرزنده و مهربان است»  

(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً).

دقت در تعبيرات اين آيه نشان مى‏ دهد كه از اميد بخش‏ترين آيات قرآن مجيد نسبت به همه گنهكاران است، و گستردگى آن به حدى است كه طبق روايتى امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود:

«در تمام قرآن آيه ‏اى وسيعتر از اين آيه نيست»

اين وعده غفران مشروط بر اين است كه: بعد از ارتكاب گناه به خود آيند، و تغيير مسير دهند، رو به سوى درگاه خدا آورند، در برابر فرمانش تسليم باشند و با عمل، صداقت خود را در اين توبه و انابه نشان دهند.

منبع : تفسیر نمونه

التماس دعا

یا حق

افزودن دیدگاه